Åter på tapeten: Israel-Palestina

Idag har jag hört mycket åsikter om Israel-Palestina (eller snarare en åsikt: "Israel är dumma"). Carl Bildt talar allvarsamt i tv i denna stund om det som hänt. Själv känner jag att jag blivit avtrubbad för länge sen. När jag var nere i Libanon 1999 och tiden före/efter var jag påläst, engagerad och arg. Det var helt chockerande att libaneserna bara ryckte på axlarna åt det faktum att man inte hela tiden hade ström eller vatten pga dåvarande sporadiska bombningar av södra delarna av landet. Man ryckte på axlarna för att livet trots allt var så mycket bättre än det en gång hade varit. Inte som före inbördeskring och angrepp från Israel kanske, men bättre än ändlösa beväpnade konflikter. I Libanon alltså.

Restips från Libanon - En Pärla

Syrien klampade omkring i landet. Israel gjorde som bäst de ville. Det på kartan obetydliga men i verkligheten underbara landet Libanon låg och ligger alltjämt klämd mellan såväl större krafter och inre stridigheter. Hur är det då kan man tänka på Gazaremsan? När jag satte mig in i landet Israels historia, som ju är historien om palestiniernas förlust av ett land och allt som föregått och skett efter 1948 i regionen undrade jag hur folk kunde stå ut. Och då menar jag alla folk i området: hur står israeler, libaneser, palestinier, kurder, syrier, egyptier, jordanier mfl ut?

File:Baalbek Libanon Jupitertempel Stein.jpg

Sen dess har massor och ingenting hänt i regionen. Man blir så trött och ledsen. Dessa upprepningar av gamla hemska jobbiga saker. Tar det aldrig slut? Kan man inte förstå det till synes enkla faktum att VÅLD inte är en lösning? Eller är det yttre tvång som krävs? FN-ingripande? Det känns ju ganska uppenbart att dagens situation är ohållbar. Det är bara det att den varit det så länge att folk vant sig.   

Titta på dessa fina bilder från vackra Libanon. Jag kan intyga att det är vackert! Säkert är resten av regionen lika full av skatter. Tänk vilket turistparadis det kunde vara! Vilket paradis det kunde vara för människor som lever där... Hoppas att det blir så. Att nån som har stort inflytande över situationen säger: -Stopp och belägg så här kan vi inte fortsätta! Eller att folk bara vägrar våld. Jag vet inte vad som krävs, men jag hoppas att nån sätter ner foten. Nu.


Kommentarer
Postat av: Jag

Libanon går mot sämre tider. Tror inte att det blir bättre

2010-07-16 @ 14:05:48
Postat av: Katta

Ja, jag misstänker att du har rätt men hoppas att du har fel!

2010-07-16 @ 15:21:12
Postat av: Jag

Jag hoppas att jag har fel, men det luktar krig igen där..

2010-07-16 @ 16:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0