Film

Igår tågade jag iväg till Hemmakväll eftersom vi sett dvd-box efter dvd-box av olika serier på sistone och jag har börjat känna att jag inte närt mitt filmintresse: det finns redan allt för många gamla filmer jag inte hunnit se, jag har inte råd att missa dom nya! Hem kom jag en dryg timme senare (att välja är det svåraste!) med en välbalanserad blandning God Film.

Vi såg Eastern promises igår kväll och den var bra på precis det sätt jag föreställt mig. Viggo Mårtensen gjorde filmen och jag vet att alla inte smälter (med skräckblandad förtjusning) för romantiseringarna av det råa och brutala som maffiaskildringar älskar att gotta sig i, men för er som gör det och inte sett denna: Gör´t! Brutal, vacker, bitterljuv...




Elementarpartiklarna
Ikväll har vi sett film nummer två. Elementärpartiklarna baserades på en bok jag tänkt läsa, men nu blev det filmen i stället. Vi skrattade, vred på oss obekvämt och jag grät en liten skvätt också. Kort sagt: den berörde. Men jag skulle inte rekommendera den till känsliga...  

Helgen har varit fin. Vi hälsade på Margit i sällskap med Malin igår. Lilla sötnosen Svea var också med. Det blev en lunch ute på stan, charmiga Myggan, där en stor del av klientelet anlände i skoteroveraller. Kalix stadskärna var dessutom avstängd pga skidtävlingar för såväl barn som vuxna, så vi som anlände i bil kände oss lite ute. På Valhall var till och med uteserveringen öppen. För välklädda skotermän och kvinnor antar jag.

Med strålande söndagsväder tyckte vi att det skulle passa med en promenad och våffla i Kyrkbyn idag, så vi åkte dit. Jättefint som alltid där ute, och vi bollade lite tankar om hur det skulle vara att bo där, men jag tror att jag gillar det mer än Stigge... Nu i eftermiddags har jag (hör och häpna) städat. Det är den där vårsolen...


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej den heter elementarpartiklarna. en av mina favoriter... jag älskar den, den sticker ut. bland dom bästa i min tyska filmsamling och jag är sjukt svag för tyska filmer. tyckte eastern var helt ok. mkt bra underhållning men dock inte på väg att bli ett mästerverk. kram/ matti

2010-03-22 @ 18:12:53
Postat av: Björn

Elemtarpartiklarna blev en riktigt bra filmatisering. Men boken är sanslöst mycket bättre... Och tyckte du filmen inte var något för finkänsliga måste jag nog säga samma sak om boken - dom tonade ner den en hel del i filmatiseringen. Även en annan bok av Houellebecq borde ligga högt på din lista; Plattform. Den berör. Nå' så djävulskt.

2010-03-22 @ 18:22:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0