Rörigt leverne

Sitter i min datorröra med lätt onsdagsångest. Allt känns oordnat idag och jag önskar att jag kunde få en assistent då och då som kom och styrde upp tillvaron. Varje vecka kanske? Eller en Elin. När vi var yngre och hon kom och hälsade på i Lillsjöberg kunde hon resolut säga: Nä, nu städar vi ditt rum! Jag minns inte om jag upplevde det som ett trevligt utlåtande då, men numera är du mer än välkommen att lägga dig i Elin! Tycker det låter som en bra och solidarisk användning av semestern...

Häromdagen beställde jag boken Rensa i röran. Det är en sån där Feng Shui-bok. Nu känner jag väl inte att jag behöver nån ålderdomlig lära (eller new age-ig, vad den nu är) eller snack om energier för att få ordning. Men jag är lätt desperat, så nu tar jag hela kittet och får väl filtrera bort det jag inte gillar. Det är som om jag längtade efter ett avskalat hotellrum, med en bok (bibeln?) och en blomma.

Jag vet att jag allt för länge haft allt för mycket saker som ska rymmas på ett allt för litet utrymme. Men jag brukar ursäkta mig med att jag ju behöver ett hus, jag är inte lämpad för lägenhetsliv. Inte i små sådana i alla fall. Men nu känner jag att jag behöver ordning på direkten!

Allt det där som man släpar med sig genom livet - saker laddade med minnen och affektionsvärden, fina saker, udda saker, kläder som inte passar längre osv - känns tungt och onödigt ibland. (Och ännu värre är det med sambons gamla saker, som jag inte ser det minsta fina i...) En dag som idag skulle jag bara vilja ha luftigt, lättstädat och kanske nån liten fin pryl här och där. Utan att det för den skull känns kliniskt, opersonligt eller tråkigt. Det ska vara jag/vi, men i lagom dos!


Kommentarer
Postat av: Vivan

Å Rensa i röran med feng shui - det är grejjer. När jag läste den kunde jag ett tag inte sova på natten för jag låg och planerade vilken garderob och vilka lådor som skulle rensas nästa dag. Det blir som en drog - beroendeframkallande!!! Å mitt i allt stog jag och grät av alla energier som släpptes lös och för varje gång blev livet lättare och lättare av all stagngerad energi som plötsligt kom lös. Den är såååå nyttig - både för hemmet och själen.



Sen feng shui i alla ära - i lagom dos en fin gammal lära - som fått komma upp och se dagens ljus. Men när jag satt och planerade om hela huset utifrån en bagua - då insåg jag att jag gått för långt. Lagom är bäst. I alla fall för mig.



Lycka till!!!

2010-07-07 @ 16:57:01
URL: http://vivansviste.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0