Årets första dag...

...har än så länge inte resulterat i några nya jobb. Hela Sverige har ju en tendens att slumra under första januari, vilket vi noterade förra året då vi med celebert besök försökte hitta oss en öppen restaurang. Vi hittade en. EN. 

En sak har jag konstaterat idag efter idogt katalogläsande och det är hur långsamt det går för eko-trenden i klädindustrin om man ska döma av våra stora kedjor på gamla postorder-/nya nät-handeln. Ellos har inte ett ynka plagg som jag kan hitta i katalogen. Inte för att jag normalt handlar från dom, men (jag "läser" katalogen och) detta får mig att vilja uppmana till bojkott! Notera att jag inte kan garantera att detta stämmer helt och hållet, men i H&M:s katalog är kläderna i ekologisk bomull betydligt lättare att hitta: dels är dom fler än jag trodde och dels tydligt märkta. Sånt uppskattas!

Även om det finns mindre eldsjälsföretag som gör nästintill helt gröna och rättvisemärkta (och dyra) kläder, så tycker jag att det är viktigt med de stora märkenas insats och engagemang. Det är verkligen hög tid att det händer lite på detta eftersatta område, så tänk på detta gott folk när ni konsumerar! Ingen kan väl längre påstå att man inte vet att klädindustrin är rejäla miljöbovar och sysselsätter många underbetalda människor? 

Tips till er som inte tänkt i dessa banor är att ta för vana att fråga i butiker om de har nån ekologisk eller rättvisemärkt kollektion. Fråga och var besvärliga kunder! Tyvärr kommer svaret ofta vara nej, men skam den som ger sig. Ett annat tips är att kolla efter underkläder/mjukiskläder, dessa finns i ekologiskt märke lite var stans, så det finns ingen anledning att köpa det i exempelvis vanlig bomull. H&M och La redoute har för den som är intresserad. Och Gudrun Sjödén har alltid delar av sin kollektion i ekologiskt tecken. Sen har jag faktiskt sett att Stadium har lite träningskläder för den miljömedvetne konsumenten. Andra tips där ute?


Detta snygga påslakanset är från H&M. I organic cotton förstås!  

Kommentarer
Postat av: Sara

Mkt bra sagt Katta. Jag gillar starkt ett par av Josses jeans som är ekologiska fullt ut med knappar av bambu om jag inte minns fel. Och dom var köpt på Dixi i Umeå.



Annars hoppas jag allt är bra med dig och Stig. Tänkte höra om ni kommer ner nått mer till lills så jag hinner träffa er?

2010-01-02 @ 00:46:26
URL: http://deeleetee.blogspot.com
Postat av: Martin

Den mest ekologiska bomullen är den som aldrig odlas i första läget. Använd dom gamla sängkläderna tills dom ramlar sönder, istället för att köpa nya stup i kvarten :P

2010-01-02 @ 16:20:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0