Mer och bredare mångfald!

Igår började mitt nya extraknäck som föreläsningsvärd. Huvuddelen av arbetstiden får man höra en intressant föreläsning och igår handlade det om Tourettes syndrom. Oförglömligt! Det kan jag säga om såväl föreläsaren som föreläsningen. Om man inte har möjlighet att höra Pelle Sandstrak live, vilket jag rekommenderar, så tror jag att hans bok "Mr Tourette och jag" är upplysande och underhållande läsning!

Ser redan fram emot fler föreläsningar om diagnoser! Det blir en helt annan sak än att läsa om det, när man får höra någon berätta om hur man lever med ett neuropsykiatriskt funktionshinder kan man dels relatera det till känslor och beteenden man känner igen och dels få ökad förståelse för mekanismerna bakom.

Framförallt känns det viktigt för mig som säger mig vara för mångfald och vill jobba i dess namn (mitt nystartade företag heter Mångfalda!) att jag vidgar begreppet i exempelvis denna riktning. Mycket matnyttigt för mig!! Mångfald är mer än att möta andra kulturer, det handlar om att alla ska få vara med. Visst kan man väl säga att det är så enkelt? 

Var tvungen att slå upp ordet mångfald i min ordbok, men det gav inte så mycket. Om någon har förslag på definitioner jag kan använda, hojta till! Jag måste börja skriva texter till min hemsida snart, sätta bollen i rullning!  


Kommentarer
Postat av: Nattyxne

Oj så spännande det låter! Just Tourettes är nog rätt okänt för de flesta, man tänker på nån pajasfigur i en komediserie som skriker fula ord typ. Men jag antar att verkligheten ser totalt annorlunda ut, och att det kan vara svårt att möta de där fördomarna.



Ang. mångfald har jag inget bra att komma med tyvärr. Svårt!

2010-12-01 @ 17:00:49
URL: http://kasdunochbaldrian.blogspot.com/
Postat av: Malin

ÅÅÅÅÅÅh, jag vill oxå lyssna på Pelle Sandstrak. Har boken hemma,. och den är mkt intressant. Var föreläste han?

2010-12-02 @ 09:14:59
Postat av: Katarina

Det var på Nordkalotten. Föreläsningsföretaget gör nog mest reklam till kommunen och landstinget, som i sin tur bjuder sina anställda som vill gå.

2010-12-02 @ 09:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0