Helg!

Istället för att just nu sitta på en skumpande buss på väg mot hemstaden Umeå, njuter jag av att ha lägenheten för mig själv en kväll. Stig är ute med postgänget och bowlar, vilket jag misstänker resulterar i en helkväll, och jag tänker fylla några timmar med precis vad som faller mig in, om det nu blir en god bok eller en lagomt skräpig tv-serie återstår att se...

Hela långa dagen har jag ägnat åt en sketen jobbansökan. Jag känner mig inte precis effektiv, men det kan bli så för mig när jag ger mig in i nåt. Nu är det i alla fall klart! När det för en gångs skull finns ett utannonserat kulturjobb i denna stan tänker jag banne mig lämna in en BRA ansökan. Problemet är att jag inte kan påstå att jag har erfarenhet att jobba med ungdomar, något som var formulerat som ett krav så chanserna att få det är inte stora. Maria, min fantastiska jobbcoach, vet dock alltid vad hon ska säga för att uppmuntra mig: "det finns ingen som lever upp till alla dom där kraven!", och så är det nog ganska ofta med ambitiösa jobbannonser. Till de flesta jobb utgår jag ifrån att man vill ha den bäst lämpade personen och det är inte alltid den som ser bäst ut på pappret. Det sa personen som intervjuade mig härom veckan, att meriterna inte nödvändigtvis gör en person bättre lämpad för ett jobb.

Lite ångest får jag över det faktum att jag inte kan ägna mig helhjärtat åt min trevliga praktik, men när pengarna aldrig kommer måste jag ju söka mig till det mera inkomstbringande: jobben. Tidigare i veckan har jag haft det så trevligt med Ricky och Peter! Vi har gått på Viktiga Möten samt planerat och vridit och vänt på reklamtexter. Fast kanske mest surrat om konst, reklam, livet... 

I helgen är det litteraturfestival i Umeå, med jättemånga intressanta punkter på programmet. Jag hade så gärna gått och helt uteslutet är det väl inte...om jag känner att jag måste tar jag en tidig buss imorrn! Problemet är att jag börjar bli för bekväm för dessa långa bussturer. (Och att jag gärna hade velat ha litteraturvänner med mig! Som när man går på andra festivaler...) Drygt 8 timmar kostar det i tid att bussa fram och tillbaka till Umeå. Om det dessutom bara blir för en helg, känns det knappt värt det. Man hinner inte träffa alla man vill träffa heller och vips är det dags att sätta sig på bussen hem igen.

Nä, nu ska jag umgås med enmannatekannan. Ha en skön kväll och helg alla!


Tekannan som passar för en stor tedrickare (mig). Vattenkokaren som gör att jag och mitt te snabbare kan förenas i harmonisk lycka...

All snö är snart smält på balkongen.

Diffus kulturjobbsökare tar härmed helg! 

Kommentarer
Postat av: Malin

Det finns en del att göra på den där balkongen :) Fina utsiktsbilder oxå. Luleå är verkligen vackert :)

2010-04-10 @ 14:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0