Behovet av beröring


Alltmedan Stigges kanal sänder "Klartext" och vi smälter maten, passar jag på att blogga. Tror det blir filmkväll ikväll eftersom vi båda känner oss lite slöa. Min kropp är i alla fall fortfarande inställd på helgvila och förstår inte varför den var tvungen att stiga upp i morse för att gå och jobba...

Visst är bilden ovan fin förresten? På Emsan och pappa, med en av fotografen oplanerad gloria som får Jukka att se lätt helgonlik ut... Två personer jag inte träffat på ett tag, men som snart träffar varandra i London! Hoppas ni får en bra resa Jukka och Hjördis!

Igår läste jag en artikel om kram-partyn i New York, faktiskt riktigt intressant! Tanken är att hjälpa singlar/ensamma att få beröringsbehovet tillfredställt. Jag är själv helt övertygad om att hud vill ha/behöver annan hud och beröring. Tänk bara på hur mycket vi rör dom vi har närmast oss! Det ska ha visats i undersökningar av olika slag att beröring är viktigt från första början för människan. För mig är det en självklarhet, men de som jag försökt diskutera fenomenet med verkar inte ha förstått (norrbottningar!).

Jag ska försöka ge er en bild av hur det funkar: Man träffas i en dagisliknande situation iklädda pyjamasar. Det finns ett kudd/kramrum och ett annat med fika. Man frågar innan man rör vid nån. Sen ligger folk mest bara och är, medan de håller någon främling i handen eller masserar eller skedar (alltid med nån som vill). Det hela pågår i några timmar och sen går alla hem och mår bättre! Enkelt! Eller vad tror ni?

   

Kommentarer
Postat av: Jess

låter intressant med kramparty, lite som det vi snackade om.. ;)

2009-09-28 @ 20:35:48
Postat av: Malin

Jag såg på TV en dokumentär om krampartyn i USA. De som deltog var hur nöjda som helst. Tror du luleborna skulle gå på sånt ifall det anordnades i Luleå? Hehe

2009-09-29 @ 08:47:49
Postat av: Malin

Hej Kat! Ang. den där intervjun vi pratade om, så har jag nu läst det finstilta i kursplanen, och den säger att det är fördel om klienten saknar högre utb. Jag har därför bestämt att intervjua min nyskilda vän S, som är less på taxijobbet och saknar högre utbilning. Jag LOVAR att jag ska vägleda dig vid senare tillfälle :) Hoppas detta OK för dig! KRAM M

2009-09-29 @ 15:09:14
URL: http://styrmiss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0