Dags att rusta sig inför valet?

God morgon!
Efter att jag lagt ut texten om helgdepp igår, fick jag förklara det även för Stig, som väl tyckte att jag hade en trumpen uppsyn. Hans första kommentar var att många som kände ångest inför helgen dämpade detta med alkohol, så jag väntade en stund med att föreslå att vi skulle dricka den där flaskan med vitt vin som väntade i kylen... Sen blev det lugnt och mest en massa snack om ditt och datt. Vi såg varken Skavlan eller något annat, bara kort lite nyheter. Kvart över tio sov i alla fall en av oss som en prins och kort därefter den andra.

På nyheterna behandlades populisterna Sverigedemokraterna, i ett ganska snällt och vänligt inslag där karln, Jimmy Åkesson, fick prata till punkt. Problemet som jag ser det är att hur man än ger dom uppmärksamhet så vinner dom på det. Bojkottas partiet, blir dom offer och vinner poäng på det. Bjuder man in partiet som ett av många, blir dom ju det också.

Att det finns en större eller mindre grupp människor som kan tänka sig att rösta på partier som Sverigedemokraterna är ju inget nytt. Dels har vi ju haft föregångare här i Sverige redan och dels finns liknande och värre partier över hela Europa. Men det känns ändå så beklämmande och jag blir varje gång lika överraskad och sorgsen. Människorna på partistämman som kom till tals i inslaget i Aktuellt igår, var vanligt folk (ursäkta, svenskt folk ska det vara). Och det som fått dom att engagera sig är flykting- och invandringspolitiken i Sverige, som dom tycker är FÖR GENERÖS. För mig är det upp- och nervända världen. Och framför allt tokiga värden, för vad har dom för människosyn? Och vad är det för samhälle som förespråkar, som inte har råd att hjälpa människor på flykt från vidrigheter? Och hur kan Sverige vara för generöst mot denna grupp, när man ständigt kan läsa om hur migrationsverket vill skicka tillbaka folk till oroshärdar och tortyr? Ursäkta men jag förstår ingenting.

Idag ska vi åka norrut en sväng, sommar-Mercan ska få sig en sista vända till Kalix innan den ställs av för vintern. Förhoppningsvis hinner jag en sväng till gymmet också nu i eftermiddag. En bra dag kort sagt. Det hoppas jag att alla ni får också! Hej så länge! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0