Måleri



Så här brukade jag sitta i min gamla atelje och måla: med staffliet (syns ej i bild), färgerna framför mig, samt en spegel. Det ÄR mycket roligare att avbilda (,fånga eller vad man nu vill kalla det) något levande framför en. Om det så ska vara ens egen spegelbild. Människan är ju ofantligt intressant! Inte bara psykologiskt, socialt osv. utan även estetiskt.

Alla har nån gång varit tvungen eller haft lust att teckna av en annan människa. Proportionerna kan bli heltokiga för nybörjaren, men jag tycker ofta att folk har en tendens att fånga något av sitt motiv om man bara vågar titta och härma det man ser på pappret/duken. Om man vågar följa sin känsla och inte bara drar streck och linjer som man tror att man ska göra.

När det kommer till färger brukar hudfärgen ses som en omöjlighet att fånga. Men tragglar man vidare, som jag har gjort, blir just dessa saker det som är spännande. Hudens skiftningar, linjernas kringelikrokar...Fält, färger, linjer, skuggor. Att leka sig fram eller vara petnoga om man känner för det. Måleri är kort sagt hur kul som helst!

Och nu är det dags att ta fram färgerna! Kram!


En gammal målning från umetiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0