Feministisk porr?


"Kan man förnya en genre där huvudrollen spelas av penis eller klitoris eller anus?" frågar sig Suzanne Osten i en artikel om feministisk porr som ni kan läsa i DN: http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/porr-for-feminister-1.940378 Jag tyckte det var ganska roligt uttryckt... 

Går det att göra feministisk porr? Helt omöjligt kan det väl inte vara? Fast det beror förstås på hur man definierar såväl porr som feminism. I den porr som jag tagit del av har jag inte känt att perspektivet varit det minsta jämlikt: dels är det visuellt riktat till en heterosexuell man - och detsamma gäller vad man eventuellt kan kalla för handling (tveksamt ordval) - och dels verkar ingen vikt läggas vid skådespelartalanger. Hur upphetsande är det att se på två människor (eller vad det nu är för upplägg) som visserligen har sex "på riktigt" men som inte ser ut att vara särskilt upphetsade? Då föredrar jag en bra dramafilm med erotiska inslag eller vad man nu ska kalla det. En påklädd men laddad Jane Austen-film (läs Stolthet och fördom...) är betydligt mer upphetsande för mig. Känsla, det är det jag vill ha!

Nu låter det kanske inte så eggande att kräva jämlik porr, för porrens syfte ska väl vara att väcka och skildra lust framförallt - inte uppfylla moraliska riktlinjer? Men personligen så tycker jag inte att dagens likriktade porr lyckas med något av det, så det skulle vara intressant att se hur filmerna i artikeln ovan tar sig an uppgiften...






Kommentarer
Postat av: Emsan

Porr, porr, porr. Varfor ska det va sa svart att producera en bra porrfilm? Grundtanken ar bra; Att se pa nar andra manniskor har sex antingen pa bild eller film. Det ska vara upphetsande, tack! Tyvarr misslyckas de flesta som du sager Sis, inte kul att se pa nar tva(eller fler)individer har sex och uppenbart inte ar tand pa varandra.

2009-09-05 @ 17:30:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0